安iadkowie Jehowy - jeszcze jestem jednym z nich

Wpisy

  • niedziela, 30 kwietnia 2017
    • Odpowiedzialno嗆 za pomys造 安iadk闚 Jehowy, cz.1

       W jednym z wcze郾iejszych wpis闚 na tym blogu pad這 zdanie, kt鏎e m闚i這, 瞠 "to poszczeg鏊ni g這siciele s 廝鏚貫m najbardziej fanatycznych i kontrowersyjnych 'nauk'". W mi璠zyczasie kilkukrotnie my郵a貫m nad tym zdaniem i stwierdzi貫m, 瞠 wypada napisa na ten temat co wi璚ej. Mo瞠 nawet nale瘸這by to nazwa sprostowaniem.

      Odk康 powsta tamten wpis, przeprowadzi貫m kilka rozm闚 ze 安iadkami Jehowy, kt鏎zy reprezentowali swoim podej軼iem r騜ny stopie zaanga穎wania w religi. Jednak wsp鏊nym mianownikiem tych os鏏 by這 w豉郾ie przekonanie, 瞠 to r騜ne osoby interpretuj nauki 安iadk闚 Jehowy w taki spos鏏, 瞠 s one bardziej kontrowersyjne, wymagaj帷e czy jakiekolwiek inne, niemniej id帷e w tym kierunku. Nieco na przek鏎 postanowi貫m zakwestionowa t tez przy najbli窺zej okazji i z takiej rozmowy wyci庵n掖em nast瘼uj帷e wnioski.

      To prawda, 瞠 oficjalna literatura organizacji 安iadk闚 Jehowy wypowiada si o wielu rzeczach w spos鏏 dosy delikatny i niedogmatyczny. Niejednokrotnie zaznacza ona, 瞠 w pewnych kwestiach nie mo積a udzieli jasnej odpowiedzi. Za przyk豉d niech pos逝篡 kwestia swego czasu poruszana przez wielu w zborach 匡 - cho by mo瞠 nie maj帷a znaczenia dla ludzi spoza tego wyznania - tj. czy kiedy na ziemi zapanuje raj, to ludzie b璠 si 瞠ni? Biblia nie udziela na ten temat jasnej odpowiedzi. Ba, cz窷 z os鏏, kt鏎a czyta ten blog, mo瞠 uzna nawet, 瞠 nie wpad豉by na zadawanie podobnych pyta. Mo磧iwe. Jednak dla wielu 安iadk闚 Jehowy ma to znaczenie. Oficjalna literatura poruszaj帷 t kwesti pisze, 瞠 by mo瞠. Podaje pewne argumenty za i przeciw. Uwierzcie, 瞠 to wystarcza, 瞠by ludzie stanowczo wybrali "za".

      Wydaje mi si, 瞠 taka jest ju ludzka natura - wybieramy to, co nam bardziej odpowiada. Nawet je郵i w jakiej sytuacji mo磧iwych jest kilka scenariuszy wydarze, a te raczej smutne s jednak zdecydowanie bardziej prawdopodobne ni te weso貫, to cz這wiek prawdopodobnie skupi si na tym weselszym. Prawdziwe jest powiedzenie, 瞠 nadzieja umiera ostatnia, a ludzie chc mie co, co prze篡je ich samych. Dlatego tutaj pokusi豚ym si o wniosek, 瞠 osoby redaguj帷e tego typu artyku造 poruszaj帷e dosy specyficzne kwestie, wiedz o tym i wykorzystuj to w pewien spos鏏 do zaszczepiania nadziei. Jak to dzia豉?

      Kiedy w szpitalu czekamy na lekarza, kt鏎y ma okre郵i szanse naszego bliskiego na prze篡cie bardzo powa積ej operacji, to nie interesuj nas konkretne dane. Wi瘯szo嗆 ludzi chce w takiej chwili us造sze, 瞠 "zrobimy co mo瞠my", a "szanse s bardzo du瞠" - nie wa積e jak du瞠. W takiej chwili nie mo積a powiedzie rodzinie pacjenta, 瞠 on na pewno prze篡je, bo by這by to nieodpowiedzialne i niemoralne. Jednak nawet je郵i jego szanse na prze篡cie s niewielkie, to mo積a powiedzie, 瞠 "zrobimy co w naszej mocy", a si豉 nadziei zacznie dzia豉. Taki mechanizm, moim zdaniem, dzia豉 w mn鏀twie wypadk闚 w organizacji 安iadk闚 Jehowy.

      Ju t逝macz jak to wygl康a z poziomu kwestii 郵ub闚 w przysz造m raju na ziemi. Je郵i dla kogo ten raj jest realny, stanowi rzeczywist nadziej na przysz這嗆, w kt鏎ej planuje si swoje zupe軟e nowe 篡cie, ale nagle dochodzi do tego, 瞠 wsp馧ma鹵onek takiej osoby umiera, to kto taki niejednokrotnie chce mie pewno嗆, 瞠 gdy ta osoba zostanie zmartwychwzbudzona do 篡cia w raju na ziemi, ich ma鹵e雟two nadal b璠zie trwa. Jednak瞠 nikt ze 匡 nie ma takiej pewno軼i, bo przecie ma鹵e雟two trwa "p鏦i 鄉ier ich nie roz陰czy". Ale je郵i roz陰czy tylko na chwil, a p騧niej B鏬 przywr鏂i tak osob do 篡cia? To jak? Liczy si, czy si nie liczy? I to jest ca豉 kwestia.

      W zasadzie powy窺za problematyka mog豉by by w og鏊e nieporuszana na 豉mach oficjalnej literatury, co by這by prawdopodobnie bezpieczniejsze. Niemniej zdecydowano si na to, 瞠by tak tematyk poruszy. Podejrzewam, 瞠 chodzi這 o istnienie charyzmatycznych jednostek w poszczeg鏊nych zborach, kt鏎e bra造 si za wyja郾ianie kwestii niewyja郾ionych na 豉mach oficjalnej literatury. Taka sytuacja z punktu widzenia centrali jest niebezpieczna, poniewa prowadzi do tego, 瞠 w lokalnej spo貫czno軼i grupa jest skupiona raczej wok馧 danej jednostki i nawet gdy od centrali sp造nie co oficjalnego, to poszczeg鏊ne jednostki id do tej charyzmatycznej z odwiecznym pytaniem: "A co ty o tym s康zisz?". Tymczasem w organizacji 安iadk闚 Jehowy wszyscy maj mie ten sam tok my郵i i takie samo wyja郾ienie ka盥ego tematu poruszanego przez literatur. Je郵i natomiast temat nie zosta poruszony, to nale篡 czeka do momentu, kiedy tak si stanie i powstrzymywa si od wyra瘸nia w豉snej opinii na ten temat - jest to tzw. "czekanie na Jehow".

      Zbli瘸j帷 si do konkluzji mog ju stwierdzi, 瞠 uwa瘸m organizacj moralnie odpowiedzialn za wszystkie najbardziej kontrowersyjne pomys造 poszczeg鏊nych 安iadk闚, jak i ca貫j spo貫czno軼i - wliczaj帷 w to oczywi軼ie wszystkie domniemane daty ko鎍a 鈍iata. Takie twierdzenie uzasadni przyk豉dem.

      Wyobra幟y sobie dziecko, kt鏎e bardzo chce dosta sw鎩 w豉sny komputer. Obserwuje inne dzieci, kt鏎e w tym samym wieku w wi瘯szo軼i maj ju swoje komputery. Rodzice widz帷 jak dziecku jest coraz bardziej przykro, 瞠 "tylko ono nie ma komputera" dochodz do wniosku, 瞠 nied逝go b璠zie mo積a to zmieni. Pewnego dnia ojciec m闚i enigmatycznie: "No, synku, dbaj o dobre oceny w szkole i o dobre zachowanie, a na pewno nic ci nie ominie!". Ojciec nie powiedzia nic konkretnego, ale to oczywiste, 瞠 pomi璠zy ojcem a synem jest ni porozumienia - oboje doskonale wiedz, do jakiej sytuacji jest to nawi您anie. Chodzi o komputer. Dziecko nigdy nie pomy郵i w takiej sytuacji: "Aaa... mo瞠 nie b璠 sobie robi nadziei, bo potem si zawiod. Albo mo瞠 b璠 my郵a, 瞠 rodzice chc da mi nowy szalik i jak dostan szalik, to si uciesz, a jak to b璠zie faktycznie komputer, to b璠 mie niespodziank! Co wi璚ej, je郵i nie dostan komputera, to nie b璠 zawiedziony! Super plan!". Wysz豉 z tego troch hiperbola. Oczywiste jest, 瞠 瘸dne dziecko nie pomy郵i w ten spos鏏! Ka盥e od razu widzi to, czego pragnie najbardziej.

      Dok豉dnie tak samo, moim zdaniem, by這 w przypadku 安iadk闚 Jehowy z tym charakterystycznym rokiem 19751. W literaturze nie pad這 瘸dne bezpo鈔ednie stwierdzenie, nie pad豉 瘸dne obietnica. Jednak瞠 zdecydowano si na zamieszczenie tam zda w rodzaju: "Czego mo瞠my spodziewa si po roku 1975?". To tak, jakby w naszym przyk豉dzie ojciec spyta syna: "Czego mo瞠sz si spodziewa, jak zdob璠ziesz 鈍iadectwo z paskiem?". Skierowanie takiego retorycznego niemal瞠 pytania do mi璠zynarodowej spo貫czno軼i os鏏 skupionych na tym, 瞠by ten 鈍iat jak najszybciej si sko鎍zy, musia這 skutkowa powstaniem mn鏀twa hipotez dotycz帷ych tego roku. Niekt鏎zy byli tak pewni, 瞠 koniec nadejdzie w豉郾ie wtedy, 瞠 zacz瘭i wyprzedawa swoje maj徠ki i 篡 ponad stan. Inni uznali, 瞠 wezm wysokie kredyty, bo skoro koniec nadejdzie w przeci庵u roku, to nie b璠 musieli ich sp豉ca, a przynajmniej sobie po篡j. Wiele os鏏 post瘼owa這 w ten bezmy郵ny i nieodpowiedzialny spos鏏, a koniec ko鎍闚 organizacja m闚i po latach, 瞠 to tylko i wy陰cznie wina tych os鏏, kt鏎e nadinterpretowywa造 pewne s這wa. I tyle. Temat uwa瘸 si za zamkni皻y.

      Tak jak zawsze to bywa這, nikt nie wzi掖 odpowiedzialno軼i za decyzje tych ludzi, kt鏎zy po roku 1975 musieli 篡 z ich skutkami.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      donadams
      Czas publikacji:
      niedziela, 30 kwietnia 2017 09:11
  • sobota, 11 lutego 2017
    • Chrzest u 安iadk闚 Jehowy, cz.2

      Ten tekst jest kontynuacj tekstu, kt鏎y mo積a znale潭 TUTAJ.


      W 2011 roku pojawi si w Stra積icy
      artyku o wymownym tytu貫 Czy bardzo m這de osoby powinny przyjmowa chrzest? Jako podstawow kwesti, maj帷 rozwia w徠pliwo軼i w kwestii wieku kandydat闚 do chrztu, porusza on bycie uczniem Chrystusa. Postawiono w nim szereg pyta, maj帷ych pom鏂 w ustaleniu, czy dziecko jest gotowe na chrzest:


      “Czy twoje dziecko jest ci pos逝szne? (Kol. 3:20). Czy wywi您uje si z przydzielanych obowi您k闚 domowych? O dwunastoletnim Jezusie czytamy w Biblii: „Dalej by im [swoim rodzicom] podporz康kowany” (ㄆk. 2:51). Oczywi軼ie dzisiaj 瘸dne dziecko nie b璠zie pos逝szne rodzicom w spos鏏 doskona造. Ale prawdziwi chrze軼ijanie maj ‛pod捫a dok豉dnie 郵adami Jezusa’. A wi璚 m這de osoby pragn帷e zg這si si do chrztu powinny by znane z okazywania rodzicom pos逝sze雟twa (1 Piotra 2:21).
      Rozwa nast瘼uj帷e pytania: Czy twoje dziecko ‛stale szuka najpierw kr鏊estwa’, je郵i chodzi o dzia豉lno嗆 ewangelizacyjn? (Mat. 6:33). Czy ch皻nie dzieli si dobr nowin z innymi, czy te trzeba je usilnie zach璚a, 瞠by posz這 do s逝瘺y i rozmawia這 przy drzwiach? Czy jako nieochrzczony g這siciel jest 鈍iadome spoczywaj帷ej na nim odpowiedzialno軼i? Czy z ochot ponownie odwiedza osoby, kt鏎e okaza造 zainteresowanie? Czy swoim kolegom i nauczycielom m闚i, 瞠 jest 安iadkiem Jehowy?

      Czy obecno嗆 na zebraniach jest dla niego wa積a? (Ps. 122:1). Czy lubi zabiera g這s na studium Stra積icy i zborowym studium Biblii? Czy ch皻nie i z rado軼i uczestniczy w zaj璚iach szko造 teokratycznej? (Hebr. 10:24, 25).

      Czy twoje dziecko stara si pozostawa czyste pod wzgl璠em moralnym i dlatego unika szkodliwego towarzystwa w szkole oraz w innych miejscach? (Prz. 13:20). Jakie s jego upodobania, je郵i chodzi o muzyk, filmy, programy telewizyjne, gry wideo lub korzystanie z Internetu? Czy jego s這wa i czyny po鈍iadczaj, 瞠 chce post瘼owa zgodnie z Bibli?

      Jak dobrze tw鎩 syn lub c鏎ka zna Pismo 安i皻e? Czy w豉snymi s這wami potrafi opowiedzie o tym, czego si uczy podczas waszego rodzinnego wielbienia? Czy umie wyja郾i podstawowe prawdy biblijne? (Prz. 2:6-9). Czy z zainteresowaniem czyta S這wo Bo瞠 i studiuje publikacje wydawane przez niewolnika wiernego i roztropnego? (Mat. 24:45). Czy zadaje pytania dotycz帷e nauk i werset闚 biblijnych?”

      To, co mi rzuca si w oczy ju na samym pocz徠ku to fakt, 瞠 sp造cono pewne wymagania biblijne tak, 瞠by dostosowa je do dzieci. Przyk豉dem niech b璠zie ‘pod捫anie 郵adami Jezusa’, kt鏎e niemal瞠 zr闚nano z byciem pos逝sznym rodzicom. Je郵i trzeba upraszcza pewne wymagania do chrztu, to czy aby na pewno chrzest w danej sytuacji jest wskazany? Mam te pewne ‘ale’ co do kwestii uczestniczenia dzieci w g這szeniu (nie b璠 tu rozwa瘸 tego, czy g這szenie samo w sobie jest w豉軼iwe, czy te nie). To prawda, 瞠 zdarzaj si dzieci ‘trudne’, kt鏎e ci篹ko zach璚i do jakichkolwiek aktywno軼i. Z drugiej strony s te dzieci, kt鏎e z ogromn przyjemno軼i na郵aduj swoich rodzic闚 bez wzgl璠u na to, co oni robi. Je郵i tak jest w wypadku g這szenia, to mo瞠 okaza si, 瞠 dziecko w og鏊e nie rozumie idei, a jedynie powtarza czynno軼i, kt鏎e widzi u najbli窺zych. Nie chodzi tu o negacj tego, 瞠 dzieci w og鏊e powinny by uczone g這szenia, bo by mo瞠 jest to nawet korzystne. Niemniej samo powtarzanie czynno軼i nie musi 鈍iadczy o niczym i tym samym nie musi by to argument za chrztem.

      Kolejna kwestia, to uczestnictwo w zebraniach zborowych. Moje osobiste do鈍iadczenia s takie, 瞠 b璠帷 ma造m dzieckiem, powiedzmy do 10 roku 篡cia, zebrania by造 dla mnie czym niezwykle nudnym. Nie lubi貫m na nie chodzi i kombinowa貫m, jak zosta w domu. Troch inaczej jednak by這 w braniu w nich udzia逝 - w zg豉szaniu si i w odpowiadaniu na zadawane w trakcie pytania. Do dzi s to cz瘰to bardzo proste pytania, na kt鏎e dziecko z 豉two軼i samo mo瞠 wychwyci odpowied. Lubi貫m to z bardzo wa積ego powodu - to by這 postrzegane jako naprawd fajne. B璠帷 wybieranym do odpowiedzi by這 akcentowane, 瞠 odpowie “nasz przysz造 brat”. Po takiej odpowiedzi z r騜nych stron sypa造 si pochwa造, bo to by這 przecie wydarzenie, 瞠 dziecko anga簑je si w zebranie. Wszyscy zwracaj na ciebie uwag, chwal ci, u鄉iechaj si do ciebie, m闚i, 瞠 jeste taki m康ry, taki dojrza造. Kto by tego nie lubi? Dlatego wi瘯szo嗆 dzieci to lubi.

      W powy窺zym cytacie czysto嗆 moralna zosta豉 powi您ana z unikaniem szkodliwego towarzystwa1. Autorzy prawdopodobnie mieli na my郵i dzieci nie b璠帷e 安iadkami Jehowy. Je郵i rozumie to w ten spos鏏, to kt鏎e dziecko zachowuje “czysto嗆 moraln”? Ka盥e dziecko kt鏎e znam, ci庵nie do innych dzieci. Dla najm這dszych nie ma znaczenia r騜nica wieku, kolor sk鏎y, status spo貫czny czy religia. Dzieci z dw鏂h ‘r騜nych 鈍iat闚’ mog bawi si ze sob w najlepsze. Jest to zupe軟ie naturalne i nie jest postrzegane przez dziecko jako niemoralne - tak jak na przyk豉d 豉two mo瞠 by postrzegana przez nie kradzie.

      Kolejne z wymaga, tym razem dotycz帷e znajomo軼i Pisma 安i皻ego, jest oczywi軼ie jak najbardziej na miejscu. W praktyce jednak znajomo嗆 “podstawowych prawd biblijnych” ogranicza si do tego, 瞠 dziecko wie jak B鏬 ma na imi, 瞠 ludzie nie id do nieba (w wi瘯szo軼i), 瞠 nie wolno obchodzi urodzin i 鈍i徠, trzeba g這si i by pos逝sznym rodzicom.

      Z mojego punktu widzenia w temacie chrztu dzieci nie chodzi o to, 瞠by tak praktyk zupe軟ie zanegowa. Prawd jest, 瞠 ka盥a sytuacja jest wyj徠kowa i swego rodzaju g逝pot by這by wyznaczanie minimalnego wieku os鏏, bior帷ych chrzest - szczeg鏊nie, 瞠 nawet Biblia tego nie robi. Znani mi rodzice nieraz komentowali to z og鏊nym brakiem zadowolenia, 瞠 ich dzieci tak szybko chc wzi望 chrzest (ch璚i te wynika造 z cichej presji innych os鏏). Ostatecznie jednak kwitowano, 瞠 lepiej tak, ni inaczej.

      Zupe軟ie inaczej sprawa ta mo瞠 wygl康a z punktu widzenia ca貫j organizacji. Kiedy nie patrzy貫m na to w ten spos鏏, ale teraz my郵, 瞠 to wa積y wniosek - szybki chrzest, to swoista pu豉pka maj帷a zatrzyma w organizacji 安iadk闚 Jehowy jak najwi璚ej os鏏. Nie my郵a豚ym o tym w ten spos鏏, gdyby nie tak specyficzne restrykcje nak豉dane na osoby, kt鏎e decyduj si odej嗆 od tej organizacji. Jednak w tym procederze jest pewien haczyk - ot騜 wykluczy mo積a tylko osob, kt鏎a przyj窸a chrzest. Je郵i kto nie przyj掖 chrztu, to mo積a sugerowa innym, 瞠 nie powinno si z tak osob utrzymywa kontaktu, ale nie jest to kategorycznie zakazane, tote osoba odchodz帷a od 安iadk闚 Jehowy, nie b璠帷a po chrzcie, z punktu widzenia wewn皻rznych procedur nie odchodzi od tej organizacji. Dlatego wczesny chrzest os鏏, kt鏎e nie s, a nawet nie mog by, 鈍iadome tego, z czym wi捫e si przyj璚ie chrztu, to w gruncie rzeczy przepis na to, 瞠by w przysz這軼i te osoby mia造 przynajmniej gigantyczny dylemat w kwestii opuszczenia organizacji, a mo瞠 nawet st逝mi造 swoje uczucia i pozosta造 w niej.

      Przypisy:

      1. Niekt鏎zy rodzice b璠帷y 安iadkami Jehowy wychowuj swoje dzieci w duchu tego, 瞠 zabawa z dzie熤i spoza zboru jest nieodpowiednia. Czasem pr鏏uje si wp造n望 na dzieci u篡waj帷 argument闚 prezentowanych w literaturze raczej dla doros造ch, ni dla dzieci. Zdarzaj si skrajne przypadki, w kt鏎ych rodzic pyta dziecko: “Czy chcesz si bawi z tymi dzie熤i? Przecie wiesz co ich czeka w Armagedonie”. W domy郵e chodzi oczywi軼ie o to, 瞠 te dzieci ju nied逝go zgin. Takie przypadki wychowywania nale膨 jednak do rzadko軼i.

      Mo瞠sz skontaktowa si ze mn pozostawiaj帷 komentarz lub pisz帷 na:
      jeszczejestemsj@gmail.com

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Chrzest u 安iadk闚 Jehowy, cz.2”
      Tagi:
      Autor(ka):
      donadams
      Czas publikacji:
      sobota, 11 lutego 2017 16:21
  • wtorek, 27 grudnia 2016
    • Chrzest u 安iadk闚 Jehowy, cz. 1

      Jestem dumny, 瞠 mog貫m by cz窷ci organizacji, o przynale積o軼i do kt鏎ej ka盥y mo瞠 zdecydowa sam (je郵i czyta貫 kt鏎y z wcze郾iejszych wpis闚, to wiesz, 瞠 tak naprawd nadal jestem jej cz窷ci). Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 tym powinno cechowa si ka盥e wyznanie chrze軼ija雟kie, a chrzest niemowl徠 nie powinien mie miejsca. Jednak szkoda by這by ko鎍zy na tym rozwa瘸nia na temat zjawiska chrztu w organizacji 安iadk闚 Jehowy.

      Prawdopodobnie wi瘯szo嗆 os鏏 wie jak wygl康a chrzest praktykowany przez 安iadk闚. Najpro軼iej m闚i帷 polega on na ca趾owitym zanurzeniu danej osoby w wodzie, co jest podyktowane sposobem, w jaki chrzest przyj掖 sam Jezus. W istocie, imi Jana Chrzciciela, kt鏎y udzieli mu tego chrztu, w rzeczywisto軼i mo積a odda r闚nie dobrze jako Jan Zanurzyciel, co wymownie 鈍iadczy o tym, jak pierwotnie praktykowano ten zwyczaj1.

      Na pocz徠ek warto spojrze na chrzest os鏏 wychowywanych w tym wyznaniu. Przez wiele lat podej軼ie 安iadk闚 do tej kwestii ulega這 pewnej delikatnej zmianie. Oczywi軼ie od zawsze zdarza這 si, 瞠 kto niezwykle m這dy przyst瘼owa do chrztu, ale zdecydowanie cz窷ciej by造 to osoby starsze. W Polsce jeszcze jakie 20 do 30 lat temu panowa這 cz瘰te przekonanie, 瞠 chrzest powinien by przyjmowany przez osoby doros貫, co zazwyczaj skutkowa這 tym, 瞠 symbol ten przyjmowany by przez osoby po 18 roku 篡cia.

      Nieco p騧niej tendencja ta uleg豉 zmianie, chocia nie znalaz貫m satysfakcjonuj帷ej odpowiedzi na pytanie dlaczego tak si sta這. W poszukiwaniu odpowiedzi przejrza貫m publikacje wydane w tym czasie dotycz帷e zagadnienia chrztu i tak naprawd nie znalaz貫m w nich niczego, co mog這by wp造n望 na taki stan rzeczy. Jedn z mo磧iwo軼i jest natomiast osobiste przekonanie niekt鏎ych wp造wowych os鏏 w poszczeg鏊nych zborach, 瞠 chrzci powinno si tak瞠 dzieci. Swego czasu by to temat dyskusyjny w zborach, poniewa istnieli tak瞠 przeciwnicy tego typu praktyk. Nie by to jednak sprzeciw w pe軟ym tego s這wa znaczeniu. Je郵i jakie dziecko zosta這 ochrzczone, to komentowano to w taki spos鏏, 瞠 by mo瞠 nale瘸這 z tym poczeka, ale z drugiej strony zawsze podkre郵ano fakt, 瞠 lepiej wcze郾iej, ni w og鏊e.

      Sama literatura 安iadk闚 Jehowy nie okre郵a w 瘸den spos鏏 granic wiekowych dla chrztu. Podaje natomiast pewne kryteria, kt鏎e nale瘸這by uwzgl璠ni podczas podejmowania decyzji, czy pozwoli swojemu dziecku na chrzest czy nie2. Poni瞠j umie軼i貫m kilka akapit闚 ze Stra積icy3 dotycz帷ych wymaga do chrztu:

      “Czy dzieci mog podj望 dojrza陰 decyzj o oddaniu si Bogu? Pismo 安i皻e nie ustala konkretnej granicy wieku dla kandydat闚 do chrztu. Ale niemowl皻a z pewno軼i nie s w stanie okaza wiary w Boga ani Mu si odda (Dzieje 8:12). Historyk August Neander napisa o chrze軼ijanach z I wieku n.e.: „Pocz徠kowo chrztu udzielano tylko doros造m, poniewa ludzie uwa瘸li zwykle, 瞠 chrzest musi i嗆 w parze z wiar” (Allgemeine Geschichte der christlichen Religion und Kirche). Niekt鏎e dzieci wcze郾iej ni inne zaczynaj rozumie sprawy duchowe. Zanim jednak m這dy cz這wiek zostanie ochrzczony, musi podobnie jak doros造 nawi您a osobist wi篥 z Jehow, pozna podstawowe nauki biblijne oraz dobrze zrozumie, co oznacza oddanie si Bogu.”

      W Skorowidzu, kt鏎ym cz瘰to pos逝guj si 安iadkowie, jest to najnowszy artyku pod has貫m Chrzest, przy 鈔鏚tytu貫m dzieci. W wielu wypadkach b璠zie to pierwsze 廝鏚這 informacji o chrzcie dzieci, na kt鏎e trafi 安iadkowie chc帷y wiedzie o tym co wi璚ej. Jak 豉two zauwa篡, z powy窺zych akapit闚 tak naprawd nie wynika nic konkretnego. Trudno si temu dziwi, poniewa organizacja ta jest daleka od podawania tego typu ram wiekowych (je郵i kto zawi鏚 si w tej chwili licz帷 na sensacj, to jest mi przykro).

      Jest jednak przynajmniej jeden znacznie ciekawszy artyku, kt鏎y nie zosta zamieszczony w tej cz窷ciSkorowidzu(zupe軟ie nie rozumiem dlaczego). Jego analiz zajm si w kolejnej cz窷ci po鈍i璚onej temu zagadnieniu.

      Przypisy:

      1. Obro鎍y chrztu niemowl徠 argumentuj, 瞠 dotyczy to jedynie chrztu os鏏 doros造ch, a oczywistym dla nich faktem jest to, 瞠 niemowl皻a chrzczono tak jak robi si to dzi. Niestety 瘸dne dost瘼ne 廝鏚豉 historyczne nie wspieraj tych przekona.

      2. W moim odczuciu ju sam fakt, 瞠 rodzic ma pe軟e prawo do powstrzymania dziecka od uczynienia tego kroku stanowi za tym, aby chrzest przyjmowa w zdecydowanie p騧niejszym wieku. W ko鎍u osoba zainteresowana przyj璚iem chrztu musi mie pe軟 swobod podj璚ia decyzji - tak za, jak i przeciw, co jest dyskusyjne kiedy podlega si rodzicom na co dzie przy okazji podejmowania wielu mniej istotnych decyzji.

      3. Stra積ica z 1 kwietnia 2006 roku, akapity 8 i 9 na stronach 27 i 28.

      Mo瞠sz napisa do mnie na:
      jeszczejestemsj@gmail.com

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Chrzest u 安iadk闚 Jehowy, cz. 1”
      Tagi:
      Autor(ka):
      donadams
      Czas publikacji:
      wtorek, 27 grudnia 2016 13:35
  • poniedzia貫k, 26 grudnia 2016
    • Jak okaza Bogu wdzi璚zno嗆 (z przymru瞠niem oka)

      Niech wst瘼em do tego wpisu b璠zie tre嗆 poprzedniego, kt鏎y mo積a znale潭 klikaj帷 TUTAJ. Z grubsza powiem jednak, 瞠 b璠zie dotyczy on ca趾iem ciekawej wypowiedzi jednej z uczestniczek niedzielnego zebrania 安iadk闚 Jehowy.

      匡 cz窷 swojego zebrania sp璠zaj na analizowaniu tre軼i artyku堯w Stra積icy. Wygl康a to tak, 瞠 lektor odczytuje akapit, nast瘼nie prowadz帷y odczytuje pytanie i wskazuje do odpowiedzi jedn z os鏏, kt鏎e si zg這si造. Oczywi軼ie ka盥y ma dost瘼 do tych tre軼i du穎 wcze郾iej i wszyscy zach璚ani s, 瞠by przygotowa si odpowiednio do takiego zebrania i przemy郵e swoje potencjalne wypowiedzi. To ruszamy w podr騜 po fanatycznych przemy郵eniach.

      Tre嗆 ca貫go omawianego artyku逝 mo積a znale潭 TUTAJ, natomiast tre嗆 tego konkretnego akapitu by豉 nast瘼uj帷a:

      Powinni鄉y by wdzi璚zni Jehowie, 瞠 pos逝篡 si swoim 鈍i皻ym duchem, by objawi nam prawd iumo磧iwi okazywanie wiary(odczytajㄆkasza 10:21). Zawsze ce闓y to, 瞠 Jehowa poci庵n掖 nas do siebie przez swojego Syna, „Naczelnego Pe軟omocnika iUdoskonaliciela naszej wiary” (Hebr. 12:2). Chc帷 okaza wdzi璚zno嗆 za ten przejaw niezas逝穎nej 篡czliwo軼i Bo瞠j, powinni鄉y wzmacnia wiar przez modlitw istudium Biblii (Efez. 6:18;1Piotra 2:2).

      Do tego akapitu pad這 pytanie o tre軼i:

      Jak mo瞠my okazywa wdzi璚zno嗆 za to, 瞠 znamy prawd?

      Na to pad豉 odpowied:

      Mog這by si okaza, 瞠 oka瞠my brak wdzi璚zno軼i Bogu, kiedy b璠ziemy szuka 篡ciowych wskaz闚ek i porad gdzie indziej, ni w Bo瞠j organizacji. Mamy przecie tyle wspania造ch rad w literaturze, a mog這by nas kusi, 瞠by鄉y szukali gdzie indziej. To by豚y brak wdzi璚zno軼i wobec tego, co da nam nasz kochaj帷y B鏬!

      Zastan闚my si chwil nad tym:

      • nigdzie w akapicie nie pad豉 my郵, kt鏎 mo積a by podci庵n望 pod t odpowied;
      • 瘸den z przytoczonych werset闚 biblijnych nie wspiera tego rodzaju my郵i.

      Pomimo tego ta osoba stwierdzi豉, 瞠 w swojej odpowiedzi powie w豉郾ie o tym. S逝chaj帷 tego przypomnia這 mi si, jak kilka lat wcze郾iej kto powiedzia, 瞠 nie wyobra瘸 sobie, 瞠by poszed do 鈍ieckiego specjalisty szukaj帷 jakiej pomocy. Argumentacja wskazywa豉 dalej na to, 瞠 przecie B鏬 jest najlepszym lekarzem i najlepszym psychologiem, tote on mo瞠 pom鏂 nam, kiedy jeste鄉y w depresji. Jest to o tyle ciekawe, 瞠 oficjalna literatura wydawana przez organizacj 匡 w 瘸dnym miejscu o tym nie m闚i. Wr璚z przeciwnie, wprost m闚i, 瞠 nieraz konieczne mo瞠 okaza si p鎩軼ie do specjalisty - uczciwie przyznaje, 瞠 nieraz modlitwa nie koniecznie musi pom鏂 komu, kto choruje na depresj. W ko鎍u jest to taka sama choroba, jak ka盥a inna. Ale szeregowi 安iadkowie Jehowy wiedz lepiej.

      Swego czasu w wielu zborach 匡 panowa這 przekonanie, 瞠 ta religia jest wolna od depresji, a jej cz這nkowie s najszcz窷liwszymi lud幟i na 鈍iecie. Poniek康 tego typu pogl康y nadal s oficjalnie g這szone z m闚nicy, jednak瞠 ju w l瞠jszej wersji, poniewa skala zachorowa na depresj w鈔鏚 匡 jest na tyle du瘸, 瞠 nie da si jej zlekcewa篡. Nie przeszkadza to jednak w dalszym zwracaniu uwagi na to, 瞠 nawet pomimo "chwilowych trudno軼i, jak prze篡waj poszczeg鏊ni s逝dzy Bo篡, lud Jehowy jest najszcz窷liwszym ludem na ziemi". W tym miejscu cytuje si odpowiedni fragment biblijny o tre軼i podobnej do: "szcz窷liwy lud, kt鏎ego Bogiem jest Jehowa" - i wszystko jasne, prawda?

      Wydaje si, 瞠 jest to dow鏚 na to, 瞠 to poszczeg鏊ni g這siciele s 廝鏚貫m najbardziej fanatycznych i kontrowersyjnych "nauk". Faktem jest, 瞠 niekt鏎e tre軼i zawarte w oficjalnych publikacjach poniek康 zostawiaj miejsce na takie teorie, ale gdyby kto rozs康nie je analizowa zrozumia豚y, 瞠 to nie t璠y droga. Z mojego punktu widzenia ten wpis jest na tyle istotny, 瞠 dowodzi "g逝poty" poszczeg鏊nych os鏏, a nie ca貫j organizacji. Organizacja, wraz z ca陰 swoj struktur prawn, doskonale wie, 瞠 nie mo瞠 pozwoli sobie na zniech璚anie spo貫czno軼i do korzystania z profesjonalnej pomocy lekarskiej - bez wzgl璠u na to, jakie s osobiste pogl康y w tej sprawie os鏏 decyduj帷ych o tre軼iach zamieszczanych artyku堯w.

      W historii 安iadk闚 Jehowy nieraz najdziwniejsze rzeczy powstawa造 lokalnie i by造 wymys貫m charyzmatycznych jednostek. Oczywi軼ie otwart kwesti pozostaje to, czy organizacja 匡 zrobi豉 celowo miejsce na tego typu ekstremistyczne pomys造, czy te nie. W ko鎍u panuj帷e powszechnie przekonanie, 瞠 nasz B鏬 potrafi wyleczy cz這wieka z depresji, jest 鈍ietnie dzia豉j帷ym bod嬈em na psychik os鏏, kt鏎e g喚boko w to wierz.

      Napisz do mnie na:
      jeszczejestemsj@gmail.com

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      donadams
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 26 grudnia 2016 13:00
  • niedziela, 25 grudnia 2016
    • Sk康 pewno嗆, 瞠 安iadkowie Jehowy znaj prawd? (z przymru瞠niem oka)

      Ostatnimi czasy do嗆 rzadko ucz瘰zczam na zebrania, ale przyznaj, 瞠 kiedy na nich jestem, zawsze co wezm do siebie - m闚i to zupe軟ie szczerze. G逝pstwem by這by m闚ienie, 瞠 cho熲y z punktu widzenia moralno軼i te zebrania nie wnosz do ludzkiego 篡cia zupe軟ie nic. Poniewa jednak organizacja 匡 wystarczaj帷o sama siebie chwali, to ja skupi si tutaj g堯wnie na krytyce.

      Niedzielne zebrania 安iadk闚 sk豉daj si obecnie z p馧godzinnego przem闚ienia nazwanego Wyk豉dem publicznym oraz godzinnym studium artyku逝 ze Stra積icy, co jest nazywane Studium Biblii przy pomocy Stra積icy. Poszczeg鏊ne zbory posiadaj autonomi w zakresie decydowania, jaki temat wyk豉du zostanie przedstawiony w danym tygodniu (artyku ze Stra積icy jest studiowany ten sam w danym tygodniu na ca造m 鈍iecie; autonomia co do temat闚 wyk豉d闚 i ich tre軼i jest tak瞠 ograniczona, poniewa wybiera si z zatwierdzonej puli temat闚, a do ka盥ego tematu istnieje odg鏎nie zatwierdzony szkic).

      B璠帷 ostatnio na tym zebraniu mog貫m s逝cha przem闚ienia o tytule Czy pozwalasz by prawda wci捫 wp造wa豉 na twoje 篡cie? 疾by by這 troch ja郾iej dodam, 瞠 安iadkowie Jehowy m闚i帷 "prawda" maj na my郵i zbi鏎 wierze sygnowanych poprzez organizacj 匡. W tym kontek軼ie mo積a by wi璚 odda tytu wyk豉du jako Czy pozwalasz by nauki organizacji 匡 wci捫 wp造wa造 na twoje 篡cie?

      I tutaj zaczynaj si logiczne schody. W zasadzie nie maj帷e wiele wsp鏊nego z logik. M闚ca na wyk豉dzie zada pytanie, sk康 mo瞠my mie pewno嗆, 瞠 to jest rzeczywi軼ie prawda (w domy郵e religijna prawda p造n帷a z Biblii), 瞠 to w豉郾ie ta prawda powinna wp造wa na naszej 篡cie. Nast瘼nie pad豉 odpowied:

      O tej prawdzie 鈍iadcz 安iadkowie Jehowy, kt鏎zy wci捫 鈍iadcz na jej temat, a co wa積iejsze 鈍iadczy o niej sam B鏬!

      Wniosek jest bardzo prosty - je郵i kto jeszcze ma jakiekolwiek w徠pliwo軼i co do tego, gdzie szuka prawdy w najwznio郵ejszym tego s這wa znaczeniu, to oto jest dow鏚 ponad wszelk w徠pliwo嗆... Czyli nawet je郵i 安iadkowie Jehowy zaczynaj mie w徠pliwo軼i co do swoich wierze, powinni od razu przywo豉 na my郵 to, 瞠 przecie o tej prawdzie bezustannie g這sz 安iadkowie, a potwierdza j nawet B鏬.

      Rzecz jest niesamowita, poniewa ten spos鏏 zak豉da rozwiewanie w徠pliwo軼i przy pomocy samego 廝鏚豉 w徠pliwo軼i. Tego typu metodyka dzia豉nia jest proponowana wielokrotnie przez organizacj 匡, do czego na pewno nieraz b璠 wraca - po prostu nie da si tego pomin望 w niekt鏎ych bardzo wa積ych tematach. Problem polega jednak na tym, 瞠 nikt szanuj帷y siebie nie dzia豉 w ten spos鏏. Zilustrujmy to przyk豉dem: bra貫 udzia w wypadku, zosta貫 potr帷ony przez samoch鏚. Jeste uczciwy i masz w徠pliwo軼i czy to by豉 twoja wina. 疾by mie pewno嗆 czy to twoja wina, czy te prowadz帷ego samoch鏚, zwracasz si z pro軸 o opini do... prowadz帷ego samoch鏚. Jaka jest szansa, 瞠 strona konfliktu obiektywnie oceni sytuacj? Nieprawdopodobnie niska, dlatego korzysta si z ocen os鏏 trzecich, niepowi您anych w 瘸den spos鏏 z konfliktem. Ale 匡 proponuj inne, do嗆 absurdalne rozwi您anie.

      Nale瘸這by si te zastanowi nad tym, co m闚ca mia na my郵i m闚i帷, 瞠 o tej prawdzie "鈍iadczy sam B鏬". Nie zosta這 to przez niego w 瘸den spos鏏 obja郾ione, a wi璚 mo積a jedynie si domy郵a o co chodzi. Zapewne by這 to odniesienie do tego, 瞠 B鏬 b這gos豉wi swoim 安iadkom w 鈍iadczeniu, przez co "dzie這 to ca造 czas si rozrasta" i jest oczywi軼ie dowodem na to, 瞠 B鏬 je popiera, a zarazem 鈍iadczy na rzecz tej prawdy w豉sn osob.

      W kolejnym wpisie po鈍i璚 chwil na inn pere趾, tym razem z wypowiedzi jednej z os鏏 obecnych na tym zebraniu.

      Je郵i chcesz poruszy ten lub inny temat, mo瞠sz zostawi komentarz lub napisa do mnie u篡waj帷 adresu email:
      jeszczejestemsj@gmail.com

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Sk康 pewno嗆, 瞠 安iadkowie Jehowy znaj prawd? (z przymru瞠niem oka)”
      Tagi:
      Autor(ka):
      donadams
      Czas publikacji:
      niedziela, 25 grudnia 2016 12:59